Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

De Snip

Poldermolen De Snip staat sinds circa 1800 aan de Heidenskipterdyk, op een locatie waar voorheen een spinnekop met vierkante ondertoren heeft gestaan.

In 1973, wanneer de molen in een ernstige staat van verval verkeert, staat De Snip aan de basis van de hedendaagse Molenstichting Súdwest-Fryslân. Voormalig molen eigenaar Arie Gaastra, burgemeester van Workum Pastoor, veehouder Eili van der Gaast, loodgieter Visser en apotheker Beetstra leggen ieder 100 gulden in waarmee de Workumer Molenstichting een feit is. De 175.000 gulden kostende restauratie volgt met een oplevering in juni 1977.

De houten achtkant met riet gedekte poldermolen bemaalt met haar gevlucht van 15.30 mtr de 300 pondemaat grootte polder. De bovenas is afkomstig uit de op 13 november 1972 omgewaaide Kolthof poldermolen bij Oosterbierum. Op de kapzolder valt verder op dat er onder het boventafelement geen hondsoren zijn geplaatst.

In september 2010 wordt de houten vijzel, welke een diameter heeft van 0,99 mtr en voorzien is van drie gangen, vervangen. Tijdens de werkzaamheden wordt tevens een kistraam boven de deur geplaatst waarmee de grondzeiler weer iets authentieker is.

Juli 2014 zijn de zeilen zodanig versleten dat deze worden vervangen, verdere informatie hierover via onze website.

Mei 2017, ruim 40 jaar na de uitvoerige restauratie van 1975, is de volgende restauratie aanstaande. Meer informatie over de aanstaande restauratie via onze website.

Een impressie van poldermolen De Snip is beschikbaar via de beelbank.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait en op afspraak. Molenaar Piet Meinderts is bereikbaar via 0515-707280 of 06-23287400.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl