Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

Skarmolen

In 1926 gaf Brand Hylkes van der Goot, rentmeester van de drie "Van der Feltz-pleatsen" (Bouma, Terluin en Jan Kampen) opdracht voor het bouwen van de Herkules Metallicus windmotor. Op 2 juni lag het bestek op de tekentafel bij Stokvis, eind 1926 was de windmotor gereed en werd de oude achtkante molen gesloopt. De windmotor kreeg later een dieselmotor als gecombineerde bemaling. Het stenen hokje dateert uit deze tijd.

In 1999 werd deze windmotor door de familie Kampen overgedragen aan de Molenstichting Nijefurd, sinds 2013 Molenstichting Súdwest-Fryslân. Deze stichting heeft de windmotor gerestaureerd en in 2002 werd de molen feestelijk in gebruik gesteld.

Bron: Willem D. Hengst, De Heidenskipster molen fan eartiids. Workum 2001.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait en op afspraak. Molenaar Johan de Jong is bereikbaar via 06-51549221.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl