Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

Ybema`s Molen

In 1899 werd door de familie Ybema uit Workum de gelijknamige molen gelegen aan de Brouwersdyk in Workum gebouwd. Doel van de molen was het bemalen van de eigen landerijen.

Tot 1951 heeft de molen dienst gedaan als poldermolen. Hierna is de molen in verval geraakt. Tot 1957, dan volgt de voorlopige redding, door timmerman F. de Groot uit Ferwoude.

Begin jaren 60 krijgt Ybema een bod van fl. 10.000,- voor de molen. Deze zou worden afgebroken en verscheept naar de Verenigde Staten en aldaar herbouwt. Ybema slaat het aanbod af en schenkt vervolgens in 1963 de molen aan de toenmalige gemeente Workum. In opdracht van de gemeente volgt restauratie van de molen.

In 1978 wordt de grondzeiler door een blikseminslag getroffen en vervolgens raakt de molen wederom in verval.

In 1994 is de molen zover in verval dat het uit 1986 daterende doorgebogen gevlucht is verwijderd. Het, inmiddels 100 jarige rijksmonument, snakt naar een grondige restauratie waarbij niet alleen het gevlucht maar, ook het binnenwerk van de molen dient te worden opgeknapt, echter de financiële middelen hiervoor ontbreken op dat moment.

In mei van het jaar 2001 wordt de molen overgedragen aan de Molenstichting Nijefurd, de hedendaagse
    Molenstichting Súdwest-Fryslân. Tegen het einde van dat jaar komen er via subsidies van het rijk, de provincie en de gemeente voldoende financiële middelen beschikbaar om de molen te laten restaureren. Het is restauratie bedrijf Bouw ’75 die de molen gaat herstellen. Tijdens de restauratie wordt het eerder verwijderde gevlucht terug geplaatst. De oplevering van de gerestaureerde achtkant molen met gepotdekselde romp vindt plaats eind 2002.

Op 27 november 2011 slaat het noodlot wederom toe. Tijdens de Moledei van Súdwest-Fryslân breekt de houten binnenroede. Als gevolg van houtrot achter de keerklos is de ruim 10 meter lange roede verzwakt en breekt af. In november van het jaar daar op volgend worden er twee nieuwe houten roeden gestoken en opgehekt en is de molen gereed voor de dan aanstaande Moledei. Een fotoreportage van het herstel treft u aan via de beeldbank.

Dat de houten vijzel niet het eeuwig leven heeft blijkt tijdens een controle in juli 2015. Op enkele plaatsen wordt er houtrot vastgesteld welke enkele grote gaten tot gevolg heeft in de deugen. Het vervangen van de vijzel is niet te voorkomen en staat gepland voor winter 2017/2018.

Foto's van Ybema's molen zijn te vinden via de link naar de beeldbank.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait en op afspraak. Molenaar Henk Brandsma en Johan de Jong zijn bereikbaar op repectievelijk 06-18906187 en 06-51549221.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl