Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

De Tjasker

De paaltjasker met een gevlucht van 5.40 mtr werd in 1915 voor een prijs van fl. 97,50 gebouwd door Roelof Dijksma uit Giethoorn, in opdracht van veehouder Jan Noordenbos. De molen fungeerde als onderbemaling binnen Polder nr. 287 ofwel Polder van Stellingwerf, waarop hij uitsloeg.
    De hoofdbemaling daarvan was een mounts met een vlucht van Ca 15 mtr welke in 1921 werd vervangen door een windmotor en vervolgens gesloopt. De windmotor maakte al in 1939 plaats voor een dieselgemaal.

Bij de bouw maakte Dijksma gebruik van een oude grenenhouten paal van de Galamadammen. Deze is uitzonderlijk goed gebleken, en heeft lang dienst gedaan.

De molen is bedrijfsvaardig; door de terugloopbuis omhoog te trekken kan de tjasker voor een stukje onderbemaling zorgen. De molen maalt dan niet rechtstreeks op de boezem, maar in de polder uit, waardoor het gedeelte polder achter de tjasker een lagere waterstand krijgt. Toch is in de praktijk eerder sprake van circuitbemaling. Dit als gevolg van een ruilverkaveling.

Tijdens de storm van 28 oktober 2013 loopt de tjasker aanzienlijke schade. Het gevlucht wordt van de paal geblazen waarbij deze onherstelbare schade oploopt. Deze schade is echter hersteld voor de dan in november van dat jaar geplande Moledei van Súdwest Fryslân. Details van het herstel zijn beschikbaar via de website.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait. Molenaar ter plaatse is Jan Stoel.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl